Novice

Zaključil se je študentski raziskovalni projekt o neodvisnosti nacionalnih regulativnih oblasti

Datum objave: 02.07.2025 | Datum poteka: 31.12.2099

Z javno predstavitvijo glavnih ugotovitev se je 30. 6. 2025 zaključil študentski raziskovalni projekt: »Zagotavljanje neodvisnosti nacionalnih regulativnih oblasti na področju energetike s poudarkom na primerjalnih pravnih vidikih – NRA«. V projektu je sodelovalo 8 študentk in študentov Pravne fakultete Univerze v Mariboru, in sicer trije z univerzitetnega študijskega programa »Pravo« (Blaž Bukovec, Alen Mohar in Tjaša Vindiš) ter pet z magistrskega študijskega programa »Pravo« (Jakob Hauptman, Matijas Kocijančič, Onja Koler, Sara Pečnik in Lavra Terbovšek). Projekt je potekal v sodelovanju z Agencijo za energijo, strokovno pa sta ga usmerjala red. prof. dr. Aleš Ferčič s Pravne fakultete Univerze v Mariboru kot pedagoški mentor in mag. Duška Godina z Agencije za energijo kot mentorica iz prakse, medtem ko sta administrativno in drugo podporo zagotavljala ga. Jasmina Klojčnik s Pravne fakultete Univerze v Mariboru in g. Blaž Špegelj z Agencije za energijo.

Študenti so v štirimesečnem obdobju proučevali problematiko pravne ureditve neodvisnosti nacionalnih regulativnih oblasti na področju energetike, pri čemer so analizirali in ocenili področno pravno ureditev v Sloveniji ter izdelali primerjalno pravno analizo nacionalnih ureditev na področju zagotavljanja neodvisnosti nacionalnih regulativnih oblasti v izbranih državah članicah EU. ovori v prid utemeljenosti in uspešnosti projekta.

Veljavna energetska zakonodaja EU (mišljeni sta zlasti Direktiva 2019/944/EU in Direktiva 2024/1788) je zgrajena na predpostavki, da lahko notranji trg na področjih električne energije in zemeljskega plina pravilno deluje le, če lahko nacionalni regulativni organi izvajajo dodeljene regulativne naloge in sprejemajo s tem povezane odločitve izključno v javnem interesu po pravilih stroke, brez nezakonitih zunanjih pritiskov, ki izhajajo iz političnih, korporacijskih in drugih parcialnih zasebnih interesov. Ob tem je pomembno stališče Sodišča EU, namreč, da je neodvisnost regulatorja instrument oziroma sredstvo za učinkovito regulacijo. Neodvisnost regulatorjev torej ni namen sama sebi oziroma zagotavljanju privilegijev. Opozoriti je treba tudi, da koncept neodvisnosti, kakor ga določa pravo EU, ne izključuje nadzora nad delovanjem Agencije, temveč ga zahteva, vendar na način, da ga nepolitično in po pravilih stroke izvajajo pristojna nacionalna sodišča (pri nas zlasti Upravno sodišče, Vrhovno sodišče in Ustavno sodišče) in javnofinančni revizorji (pri nas Računsko sodišče). 

Neodvisnost regulatorjev je večdimenzionalen pojem, ki obsega vsaj organizacijsko, funkcionalno, kadrovsko, finančno in pravno razsežnost. Z upoštevanjem navedenega je bila analiza izbranih pravnih ureditev opravljena s pomočjo celovitega testa neodvisnosti (comprehensive independence test oziroma CIT). S pomočjo tega instrumenta je bilo ugotovljeno, da je slovenska pravna ureditev glede zagotavljanja neodvisnosti Agencije za energijo večinoma usklajena s standardi neodvisnosti, ki jih določa pravo EU. V tem smislu je analiza s CIT pokazala relativno visok indeks neodvisnosti (tudi primerjalno pravno gledano), kar pa nikakor ne pomeni, da na obravnavanem področju ni pomanjkljivosti. Te obstajajo in v praksi povzročajo pomembne težave, ki lahko prizadenejo učinkovitost delovanja regulatorja. Projekt je v tem smislu identificiral več priložnosti za izboljšave EZ-2 in nasploh slovenske zakonodaje. Čeprav je bil namen projekta omejen na analizo pravne ureditve zagotavljanja neodvisnosti energetskih regulatorjev, je bil v projektu zaznan tudi problem na področju zagotavljanja dejanske neodvisnosti Agencije za energijo. Namreč, kaže, da glede na slovensko zakonodajo in dosedanjo prakso Ustavnega sodišča, Agencija za energijo nima na razpolago ustreznih vzvodov, da bi lahko dosegla presojo ustavnosti zakonov, ki neposredno ali posredno posegajo vanjo oziroma v izvajanje njene regulativne funkcije. To je vsekakor pomemben problem, ki ga je treba ustrezno nasloviti, tako iz vsebinskih razlogov (kakovost regulacije) kot iz formalnih razlogov (odgovornost države v razmerju do EU). Identifikacija tega problema pa presega temeljni namen projekta, kar dodatno govori v prid utemeljenosti in uspešnosti projekta.

 

Logotipi: Agencija za energijo, 50 let Univerze v Mariboru, Pravna fakulteta, RS Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije, I feel Slovenija, Sofinancira Evropska unija

 

  • Dogodek PUŠ projekta - skupinka slika (pomanjšana)
  • Dogodek PUŠ projekta - skupinka slika
  • Dogodek PUŠ projekta - diskusija
  • Dogodek PUŠ projekta - študentka predstavlja rezultate
  • Logotipi: Agencija za energijo, 50 let Univerze v Mariboru, Pravna fakulteta, RS Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije, I feel Slovenija, Sofinancira Evropska unija